A hatalmas tehetségnek induló, de már 27 éves Miguel Ángel López nagy hibát vétett. Csapata is értetlenül áll az eset előtt, de annyi bizonyos, hogy nem folytathatja a Movistarnál. A kolumbiai kerékpáros visszatáncol az Astanához? Hogyan fognak a csapattársak vele viselkedni? Miért éri meg őt leszerződtetni?
Mi történt a Vueltán?
A kolumbiai versenyző 2021-ben váltott, miután a kazah Astanától a spanyol Movistarba szerződött. A leigazolása azért is volt érdekes, mert 2019-ben a spanyol körversenyen lehülyézte a komplett Movistar csapatát. Igaz, hogy utána bocsánatot kért, majd a tavalyi átigazolás kapcsán már rendkívül boldogan beszélt arról, hogy a spanyolokhoz igazolt. A csapatvezető, Eusebio Unzué már a bíztató jövőt vizionált, miszerint López mellett Enric Mas jelentheti a Movistar következő korszakának alappillérét. A hangzatos szavakat felemás idény követte, így a kolumbiai versenyző sokat várt saját magától a spanyol háromhetes körversenyen. Kezdetben működött a három kapitányos felállás. A 20. szakaszt megelőzően a 3. helyen állt összetettben Miguel Ángel López (Enric Mas a dobogó második fokán).
A szerepek le lettek osztva: López megy honfitársa, Bernal támadása esetén, míg Mas követi Roglic esetleges elmenését. Eusebio Unzué és a többiek azonban nem kalkuláltak Bahrainnel. A második támadásnál először ugyanis nem Jack Haig indult meg, hanem Gino Mader ment Adam Yates után, illetve meglepő módon, Primoz Roglic tette a kereket. A szlovén valószínűleg a pár nappal korábbi szökése után felmérte: Ineosból igazi veszélyt Yates jelentheti, nem Bernal. A szlovén így teljesen átírta a spanyol csapat taktikáját: mivel Roglic indult, Mas tette a kereket, elől volt Yates is, így a Bernal – López duó lemaradt.
Itt csatlakozott Jack Haig a Roglic fémjelezte csoporthoz, így veszélybe került a Movistar dupla dobogója. Azonban nem volt mit tenni, mivel elől két Bahrain versenyző volt, akik közül Gino Mader tempót ment, mindössze Lópeznek állt érdekében hátul dolgozni. A kolumbiai egy rendkívül alacsony és könnyű versenyző, honfitársára nem számíthatott (Bernal), így a szeles részen egyedül kellett dolgoznia a „tornyok” ellen (Haig 190 centiméter, Mader 181 centiméter). Lássuk be, esélye sem volt, tökéletes támadás és kivitelezés volt ez a Bahrain részéről a dobogó megszerzésére.
Nem éppen kapitányi viselkedés
Innentől kezdve, már egymásnak ellentmondó nyilatkozatok láttak napvilágot: Movistarhoz közeli források azt állították, hogy a csapatvezetők tiltották meg Lópeznek, hogy üldözze az elmenést, míg Eusebio Unzué azt mondta, hogy nem volt meg a kolumbiai ereje ahhoz, hogy felérjen. Egy biztos: Miguel Ángel López feladta a versenyt. Nem érdekelte, hogy összetettben mondjuk 6. helyen végezhet, inkább beszállt a csapatkocsiba és befejezte a spanyol háromhetest, mindezt egy nappal a verseny vége előtt.
A Movistar sorozatban bepillanthattunk a színfalak mögé, akkor körvonalazódott, hogy Unzué konfliktuskerülő személy, így volt ez a López-eset kapcsán is. Értetlenül állt a kolumbiai döntése előtt, elmondása alapján, még sosem történt vele hasonló pályafutása során. A csapatvezetőkön kívül, szinte alig szólalt meg valaki az ügyről a spanyoloktól, versenyzők is inkább tereltek a nyilatkozataikban. Azt azonban le lehetett szűrni, hogy a verseny feladása egyértelműen López döntése volt, aki rendkívül rosszul kezelte a helyzetet.
Miguel Ángel López és az Astana
A kolumbiai nem vett részt a versenyt lezáró csapatvacsorán sem, majd egyre hangosabbak lettek azok a pletykák, miszerint visszatérhet az Astanához. A Movistarnál nem volt maradása, hiszen kapitányként magára hagyott egy olyan csapatot, ahol mindössze három segítő volt a két kapitányra. Hiába kért bocsánatot a csapattól, ez egy olyan tett, amivel sok helyen nem látják szívesen.
A viselkedése már önmagában kifogásolható, ha ehhez még hozzávesszük, hogy bármelyik időfutamon olyan összeomlásra képes, amivel súlyos perceket kaphat, akkor lássuk be: nem fognak kapkodni érte a csapatok. Miguel Ángel López ezzel a saját helyzetét nehezítette, ugyanis volt egy hosszú évekre biztos lehetősége, ami fontos egy 27 éves hegyimenő számára egy olyan korszakban, ahol már kötelező jó kronósnak lenni, ha komolyabb eredményt akar valaki elérni.
Az Astanához való visszatérése felemásra sikeredett, hiszen a Giro d’Italiát fel kellett adnia, viszont a Vuelta a Espanán 4. helyen ért célba. Kárpótlás a 2021-es kudarcért, de időközben már egy botrány kezdett alakulni López körül. Júliusban robbant a bomba, miszerint a kolumbiai versenyző kapcsolatban áll dr. Marcos Maynarral, akit doppingszerek kereskedelmével vádoltak.
A kezdeti felfüggesztést végül feloldotta az Astana, így versenyezhetett tovább, egészen decemberig, mikor azonnali hatállyal felbontották a szerződését. A kolumbiai versenyző és ügyvédei kiadtak egy nyilatkozatot, miszerint bíróságra mennek, de a háttérben már kibontakozik a dopping érintettség. Az Astana csak úgy nem bontana szerződést a legjobb versenyzőjével, szóval minden bizonnyal súlyos az ügy.
A kazah csapat ugyanis nincs olyan helyzetben, hogy a szezon végén csak úgy sztárokat tudjon igazolni. López kapcsán pedig egy éven belül ez már a második botrány, minden bizonnyal elköszönünk végleg a 28 éves versenyzőtől, legalábbis a legmagasabb szinteken. Az Astanánál pedig érdemes elgondolkodni, hogy egy újabb botrány milyen fényt vet a csapatra, amely valószínűle a következő években a ProTeam szintre csúszik vissza.